روش های تبلیغات شرکت مک دونالد
۱- مکدونالد با نفوذ در میان مدارس از طریق اسپانسرشیپ موفق به کاهش مالیاتهای خود شده است. بر اساس منابع وی 80% کتابهایی که از سوی فرد یا موسسهای مورد حمایت مالی قرار میگیرند حاوی مطالبی به سود حمایت کننده کتاب هستند و مسلما مکدونالد نیز از این قاعده مستثنی نیست.
۲- مکدونالد دارای بیش از 31 هزار شعبه و یک و نیم میلیون کارمند در سراسر دنیاست. این شرکت که به عنوان نماد کاپیتالیسم آمریکایی در جهان شناخته میشود با صرف هزینه های سنگین تبلیغاتی در صدد حفظ موقعیت خود به عنوان رتبه اول در حوزه مواد غذایی است.
۳ - تمرکز و موفقیت این شرکت در امر تبلیغات را از آنجا میتوان درک کرد که بر اساس تحقیقی در سال 2004 عکس دلقک رونالد مکدونالد در میان کودکان شناخته شدهتر از تصویر مسیح یا جورج بوش بود.
۴- البته این شرکت دارای برندهای دیگری مانند Piles café نیز است. این شرکت با توجه به تعداد زیاد مشتریان خود، برای کسب سود بیشتر و با تقلید از استارباکس (Starbucks) به معرفی کافیشاپ مککافی (McCafe) پرداخت.
اولین شعبه مککافی در 1993 در ملبورن استرالیا افتتاح شد. با گذشت زمان بسیاری از رستورانهای مکدونالد با تقلید از شعبه ملبورن به افتتاح کافیشاپ مککافی در درون رستوران کردند و برخی از آنها با 60% فروش بیشتر نیز مواجه شدند. در حال حاضر بیش از 600 شعبه مککافی در سراسر دنیا مشغول فعالیت میباشند.
۵ - ایجاد فضای بازی برای کودکان در کنار رستوران و یا تغییر دکوراسیون دست زد.
۶ - مکدونالد از مدل تجاری جالبی استفاده میکند.
۷- این شرکت با خرید و افتتاح رستورانهای خود در نقاط مهم شهرها به نوعی در حوزه املاک نیز فعال میباشد. البته این سیاست با توجه به متفاوت بودن شرایط در کشورهای مختلف تغییر میکند.
۷- مک دونالد با تبلیغات جدیدش در میدان پیکادلی لندن، توانسته است گام بزرگی در اینتراکتیو کردن تبلیغات میدانی بردارد.
بسیاری میدان پیکادلی لندن را با بیلبورد تبلیغاتی غول پیکر مک دونالد می شناسند. تبلیغاتی که سالهای سال توریستها را به خوردن محصولات مک دونالد دعوت کرده است. حتی زمانی که در این میدان شرکت رقیب مک دونالد، یعنی برگر کینگ، فست فود بزرگش را اداره می کرد، تابلوی تبلیغاتی مک دونالد که درست بالای رستوران برگر کینگ قرار داشت، بیشتر از خود برگر کینگ مورد توجه بود! شاید به همین دلیل چند سال پیش برگر کینگ تصمیم گرفت این رستورانش را که در یکی از بهترین نقاط شهر لندن دایر بود ببندد.
مک دونالد در این بیلبورد با قرار دادن تصویرهای تصادفی مختلف، گردشگران و عابران را دعوت می کند که با ژست گرفتن در میدان با تصویر ظاهر شده ارتباط برقرار کنند. این تبلیغ خلاقانه نه تنها مخاطب را جذب می کند، بلکه وی را با تشویق به نوآوری، به بازی کردن وا می دارد! اتفاقی که کمتر در تبلیغات میدانی امکانش وجود دارد.
۸ - کافیشاپ مک کافی که بعضا در خود رستورانهای مکدونالد واقع شدهاند
در این مجموعه ، رقابت آگهی های تبلیغاتی خلاقانه و جالب مک دونالد از سراسر دنیا، از جی اف ایکس
دلقک رونالد مکدونالد، شخصیت محبوب کودکان
دلقک مک دونالد بیش از 90 درصد کودکان را جذب رستورانهای این شرکت می کند
مورگان اسپورلاک در فیلم من دوبرابر (Supersize me)