بازاریابی و تبلیغات
بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی و تبلیغات

تبلیغات بیرون از شهرتان

تبلیغات بیرون از شهرتان

تبلیغات بیرون از شهرتانهمه می‌دانیم اینترنت امروزه مرزهای جغرافیایی در جهان کسب و کار را در نوردیده و قابلیت دسترسی و همه‌گیر آن، امکان جست‌و جوی معتبرترین خدمات فراتر از موقعیت های مکانی را برای کارآفرینان و صاحبان کسب و کار در هر گوشه از جهان فراهم آورده است. طبعا این مطلب زمانی که بحث یافتن خدمات تبلیغات/ روابط عمومی برای کسب و کار شما مطرح می‌شود نیز مصداق دارد. صراحتا می‌توان گفت برای برنامه تبلیغات منحصر به شهر یا ناحیه خود، کافی است با یک کارشناس یا موسسه محلی روابط عمومی ارتباط برقرار کنید چرا که آنها مشخصا بازار رسانه ای محلی را شناخته و تماس‌های مطمئنی در آنجا دارند. اما جهت برنامه‌های خاص تبلیغات در سطح ملی باید امکان به کارگیری یک کارشناس و یا تیم روابط عمومی خارج از محدوده جغرافیایی شهرتان را بررسی نمایید.
ماهیت روابط عمومی ایجاب می‌کند اغلب آژانس‌ها و موسسات اساساً یک رویه را داشته باشند. تفاوت عمده آنها را می‌توان در سه فاکتور خلاقیت نسبی، مهارت و حرفه‌‌ای بودن جست‌ و جو نمود.
این نکته را به خاطر داشته باشید هزینه‌ای که به این امر اختصاص می‌دهید کاملا حساب شده باشد و :«به ارزش آنچه می‌پردازید دریافت کنید». موسسه‌ای را بیابید که بتواند برنامه‌ای جامع شامل: انتشار خبر، بررسی بازار رسانه‌ای، تماس‌های رسانه‌ای، توزیع رسانه‌ای در طیف وسیع، پیگیری رسانه‌ای ( نه فقط پخش خبر) را به شما ارایه دهد.
اکنون به اینترنت رفته و همه‌چیز را بررسی کنید. برای این کار مرجع‌ها، نمونه‌‌های کتبی، تاریخچه فعالیت‌های تبلیغات هر موسسه و برنامه‌هایی که برای مراجعین قبلی عرضه کرده‌اند را ببینید. آنگاه زمانی انتخاب قطعی را صورت دهید که یقین حاصل کنید خدمات رسان مورد نظر می‌تواند تبلیغات شما را به شکل مناسب و در زمان مقتضی در اختیار خروجی های معتبر رسانه‌ای قرار داده و در عین حال واجد ارتباطات وسیع و توانمندی پیگیری تا رسیدن به نتیجه نهایی باشد.
سخن آخر اینکه اینترنت فرصت مناسبی برای کارآفرینان از هر سنخی جهت انجام تبلیغات در هر سطحی را میسر می‌سازد اگر و تنها اگر اندکی هوشمندانه از آن بهره ببرند.
● استطاعت پرداخت هزینه‌های تبلیغات
این عبارت رابه کرات از بسیاری کارآفرینان یا صاحبان کسب و کار کوچک شنیده شده که: «کاش می‌توانستم کسی را برای اجرای حرفه‌ای برنامه تبلیغات استخدام کنم، اما چون مقدورات مالی ندارم به ناچار خودم آن را انجام می دهم.»
با مطالعه اجمالی میان کارآفرینان و صاحبان مشاغل کوچک آشکار شده که به دلیل فقدان اطلاعات یا دانش کافی در این باب، بسیاری از آنان مشخصا هزینه احتمالی تبلیغات را بیش از میزان واقعی برآورد نموده‌اند.
پاسخ ۱۰۲ نفر از این افراد به سوال زیر: «تصور می‌کنی هزینه اجرایی یک برنامه تبلیغات موثر چقدر باشد؟ »
چنین نتایجی را نشان می‌دهد:
▪ ۱۱ درصد: هزینه‌‌ای معادل ۰۰۰/ ۱۰ دلار در ماه
▪ ۳۲ درصد: هزینه ای معادل ۵۰۰۰ الی ۰۰۰/۱۰ دلار در ماه
▪ ۳۹ درصد: هزینه‌ای معادل ۳۰۰۰ الی ۵۰۰۰ دلار در ماه
▪ ۱۲ درصد: هزینه‌ای معادل ۱۰۰۰ الی ۳۰۰۰ دلار در ماه
▪ ۶ درصد: هزینه‌ای کمتر از ۱۰۰۰دلار در ماه
حقیقت این است که امکان فراهم نمودن تبلیغات با تمامی بودجه‌ها میسر است اما نکته اصلی حاصل کار و میزان تاثیرگذاری برنامه شما خواهد بود. بی‌تردید هر چه بیشتر بپردازید ثمره بهتری کسب می‌نمایید.
برای اجرای موفق یک برنامه تبلیغات شرط لازم برگزیدن گرانترین آژانس روابط عمومی یا متخصص مستقل نیست، بلکه باید به سراغ کسی بروید که هم ردیف خود شما و متناسب با ابعاد کسب و کارتان باشد به این ترتیب با تعرفه‌های قابل‌قبولی مواجه می‌شوید که در حد بودجه احتمالی شما خواهد بود. اگر تنها یک کسب و کار کوچک با دو کارمند دارید، نیازی به همکاری با یک آژانس گران با یک دوجین کارمند وجود ندارد.
البته این امکان نیز وجود دارد که بسیاری از صاحبان کسب و کار پس از سال‌ها کسب تجربه عاقبت روزی بتوانند به تبلیغات برای خودشان اقدام نمایند تا فردی با حقوق کمتر استخدام کنند که تحت نظارت مستقیم شان عمل نماید.
چنانچه از لحاظ هزینه در مضیقه قرار گرفتید و موسسه‌ای کوچک یا کارشناس مستقلی را پیدا کنید که از همان ابزار مشابه و نیز مهارت و جسارت آژانس‌های بزرگتر خود برخوردار باشد.
فواید به کارگیری یک موسسه حرفه‌ای یا شخص مستقل برای اجرای برنامه تبلیغات را در چند مورد زیر خلاصه می‌کنیم:
▪ اجرای شایسته برنامه:
جهت جلوگیری از برنامه ریزی ناصحیح که دلیل عمده شکست بسیاری برنامه‌ها است و پرهیز از نگارش ناقص، تجاری بودن بیش از حد مطالب رسانه‌ای، اطلاع‌رسانی حساب نشده یا گمراه‌کننده، عدم پیگیری ارتباطات رسانه‌ای و غیره، استفاده از تخصص افراد حرفه‌ای در این زمینه ضروری است.
▪ تماس‌های رسانه‌ای:
اغلب آژانس‌های روابط عمومی و تبلیغاتی به دلیل سال‌های متمادی فعالیت در این امر ارتباطات موثری برقرار نموده‌اند.
▪ کفایت و کارایی:
یک متخصص یا آژانس روزانه بطور متوسط ۸ تا ۱۲ ساعت را صرف کار تبلیغات می‌کند، زیر و بم میانبرها و رموز کارها را جهت بهتر و سریع‌تر انجام شدن آنها بخوبی می‌شناسد.
حتما فکر می‌کنید خودتان هم می‌توانید تبلیغات کنید ولی آیا ابزار، وقت و تخصص کافی در این مورد را دارید؟‌به خاطر داشته باشید شما باید کار خودتان و یک خدمات‌رسان تبلیغات کار خودش را به درستی انجام دهد تا نهایتا یک کسب و کار از نردبان ترقی بالا رود.
● از اخبار استفاده کنید
فرض کنید محصول یا کسب وکار نوآورانه‌ای منحصرا در اختیار شماست، تبلیغات رسانه‌ای مطلوبی هم برایش آماده کرده‌اید، در عوض استفاده از توده‌ای کاغذ یا انبوهی از ویدئوهای تبلیغاتی از اخبار مربوط به همان محصول یا کسب و کار بهره‌ ببرید.
برنامه تبلیغاتی شما باید به سان‌آتشی مهار شده باشد نه یک شعله آنی و زودگذر. پس بهتر اینکه به عنوان بخشی از روند معرفی کسب و کارتان به بازار از خبرهای راجع به آن استفاده کنید.
حال چنانچه در جست و جوی جلب سرمایه‌یی ریسک‌پذیر جهت محصول یا اختراعی تازه باشید قطعا با تیزبینی بیشتری به سرمایه‌گذاری احتمالی توجه می‌کنید.
قدر مسلم مطابق برنامه روابط عمومی مثلا یک آگهی سوم صفحه از شما در مجله کارآفرینان چاپ شده اما آیا سرمایه‌گذار یا مشتری احتمالی لزوما یکی از ۰۰۰/ ۵۲۵ مشترک این مجله هست یا خیر؟ آیا به هر طریق مطلب شما را دیده یا در مورد آن شنیده یا خیر؟
بیایید در برنامه‌ تبلیغات اخبار رادیو تلویزیون را نیز بگنجانید تا برنامه‌ای جامع به وجود آورده باشید، به نتایج متعاقب بچنین برنامه‌ای و تاثیر آن بر روی مشتری فکر کیند.
فراموش نکنید تبلیغات و روابط عمومی نمی‌توانند برای شما بازار پیدا کنند بلکه می‌توانند و باید با همکاری شما این بازار را بیابند.